Fuji camera cursus

In mijn ogen is Fuji met haar camera’s en objectieven één van de beste en meest vooruit strevende camera merken. Zelf ben ik ook inmiddels al lang een enthousiaste Fuji gebruiker. Vele cursisten hebben na mij ook een Fuji camera erbij gekocht of zijn zelfs volledig overgestapt.

Fuji camera’s en objectieven zijn heel erg goed, maar het is niet makkelijk om het onderste uit de kan te halen met een Fuji camera. Kopen is één, maar om eruit te halen wat erin zit…. dat is een lastiger verhaal. Als je hulp zoekt kan ik je daarbij helpen. Middels de enige cursus die ik geef speciaal gericht op één camera merk, Fuji. Waarom alleen voor Fuji? Omdat er bij alle modellen in de X series er zoveel meer mogelijk is vergeleken met de camera’s van andere merken. Het is anders en het werkt anders. En dat vraagt ook om een andere denk- en werkwijze.

Je kunt dit zelf gaan proberen uit te zoeken, maar het is gecompliceerd als je alles wilt gebruiken en echt mooie foto’s wilt maken met je Fuji camera. Er zijn zoveel variabelen. Je bent dan minimaal maanden bezig en misschien kom je er wel helemaal niet uit. Dat zou heel erg zonde zijn want dan is je investering voor niets geweest en haal je niet de aparte Fuji kwaliteit eruit. Als je niks doet met je Fuji camera gebeurt er ook niets. Je zult er echt voor moeten werken.

Omdat ik al sinds de Pro-S5 met onder andere Fuji fotografeer heb ik al jaren een zeer effectieve manier van fotograferen ontwikkelt met de Fuji camera’s. Stap voor stap je foto opbouwen door middel van camera instellingen die tot topresultaten zal leiden.
Fuji landschap
Fotografeer een onderwerp precies zoals je het wilt fotograferen. Dat is de grote kracht van een Fuji camera.

Wat ga je leren over je Fuji camera?

  • - Belichten in T of M of A stand
  • - De ongeëvenaarde mooie Fuji kleuren en de daarbij horende kleurstanden Negative High, Negative standard, Velvia, Standard, Classic chrome of Acros
  • - DR 100-200-400% gebruik, wanneer en waarom?
  • - De S en H knoppen, unieke functies alleen bij Fuji, maar wanneer gebruik je ze en waarom en hoe? Hoe kun je het uiterlijk van de foto ermee aanpassen
  • - Gebruik van live histogram
  • - Hoe om te gaan met de “te” ruime belichting verschillen van halve stops
  • - EVF/OVF of LCD scherm gebruiken
  • - Scherpstellen en de specifieke instellingen
  • - Sferen fotograferen
  • - Perfecte belichtingen maken
  • - En verder gaan we voort op wat je al geleerd hebt tijdens de basis cursus
  • - Dit alles zonder gebruik van foto bewerking programma’s

En uiteraard gaan we gedurende de cursusweek veel fotograferen. Net als bij de andere cursussen zullen we weer gaan werken volgens het principe; leren - doen - nabespreken. In mijn ogen de enige juiste manier om echt te leren fotograferen en je Fuji camera goed leren te beheersen. Vaak zullen we in landschap, architectuur, portret en straatfotografie gaan oefenen. Het programma kan gewijzigd worden als de groep samenstelling laat zien dat er ook duidelijke en overeenkomstige andere interesses zijn. Alles zal erop gericht zijn dat je na een week je camera echt hebt leren kennen en weet wat er mee mogelijk is. En dat je echt hebt leren fotograferen.

Ik heb net al een beetje aangegeven dat het fotograferen met een Fuji camera anders is en complexer. Ook lijkt het of het leuker is te fotograferen met je Fuji camera vergeleken met andere camera merken. Ik kan het niet precies benoemen, maar iedereen die ik ken en met Fuji fotografeert denkt er hetzelfde over. De Fuji camera’s zijn geweldig goed, zo’n beetje het beste wat je kunt kopen voor je geld, maar ze zijn nog niet perfect om alles mee te fotograferen. Zo blijft sport en snel bewegende onderwerpen lastige onderwerpen voor Fuji camera’s.

De gehele cursus zal er in JPG gefotografeerd worden. Geen RAW!
Stacks Image 2175
Fuji camera’s zijn perfect geschikt om vrij onopvallend straatfotografie mee te praktiseren. Zo onopvallend dat deze man recht voor mijn neus zijn gulp ging dichtdoen. Zwart wit fotografie rechtstreeks vanuit de camera. Geen kleuromzettingen, maar rechtstreeks zoals je het wilt hebben. In dit geval ook een vierkant (a la Hasselblad) beeld. Het kan rechtstreeks vanuit de Fuji camera. In de stand black and white of Acros.
Stacks Image 11797
Architectuur met de zo typisch Fuji kleuren. Rechtstreeks uit de camera zonder nabewerking, maar gewoon fotograferen zoals je het wenst te fotograferen.
Flitsen
Flitsen en Fuji is lang een hele slechte combinatie geweest. Inmiddels is daar verandering in gekomen. Vanuit Fuji zelf is het nog steeds niet heel sterk, maar andere merken als Cactus en Nissin hebben de weg gebaand voor mensen die nu eindelijk ook wel eens goed willen kunnen flitsen met hun Fuji camera. Zowel in de studio als draadloos met reportage flitsers. Met Fuji is het inmiddels ook mogelijk om draadloos te kunnen flitsen zoals het met andere merken al langer kan.

In principe is deze cursus niet per definitie inclusief flitsen. Dat hangt af van de deelnemers. Als er interesse is pas ik het cursus programma aan om één of twee dagen te gaan flitsen. Wanneer je interesse hiervoor hebt geef dit dan duidelijk aan tijdens het aanvragen van de cursus. Dan kunnen wij daar rekening mee houden. Ook ten aanzien van de eventuele groep samenstelling.

Voor goed flitsen heb je in mijn ogen nodig qua flits apparatuur:

Fuji flitsen manier 1:
  • Minimaal 2x Cactus v6 versie II
  • Je kunt dan gebruik maken van je oude Nikon of Canon flitser. (zie Cactus flitser lijst voor lijst compatibel flitsers)
  • Dit is de goedkoopste oplossing.

Fuji flitsen manier 2:
  • Twee keer een EX-F500 flitser kopen van Fuji.
  • Kost twee maal 449 euro.Is een dure oplossing.

Fuji flitsen manier 3:
  • Nissin Air R (zender)
  • Nissin i40, i60 flitser.
  • Goede en degelijke oplossing.

Cursus data:

Het gehele jaar door.
Fuji flitsen
Een voorbeeld van hoe je met je Fuji camera kunt flitsen. Deze foto is gemaakt in combinatie met Cactus V6 VII triggers en Nikon en Canon flitsers. En oh ja, ook nog een Godox flitser. Alles in de mix, het is niet makkelijk, maar het kan wel en is heel erg leuk om te doen. Ook omdat je gewoon je oude flitsers kunt blijven gebruiken.
Voor wie is de cursus?
Je kunt alleen deelnemen aan de Fuji camera cursus wanneer je eerder de basis cursus hebt gevolgd bij Digitale Fotografie Vakantie. Per 1 januari 2018 komt er ook waarschijnlijk een nieuwe Fuji cursus waarvoor je niet eerst de basis cursus hoeft te hebben gedaan.

Wat heb je nodig voor een Fuji curusus?
  • Fuji camera X-serie camera’s
  • Een objectief
  • Een degelijk camera statief
  • 8GB geheugenkaart of groter
  • Flitsspullen zoals aangegeven hierboven als je ook wilt leren flitsen in combinatie met je Fuji camera.

De cursusprijs is 596,- euro per week per persoon. Vanaf 1 januari 2018 wordt het maximum aantal cursisten terug gebracht naar vier en gaat de cursus 650 euro kosten. Dit is inclusief lunch, exclusief verblijf kosten.
Het maximale aantal cursisten is vier deelnemers.
De cursus gaat door bij een deelname van minimaal twee cursisten. Anders behouden wij het recht om de cursus te annuleren of te verplaatsen.

Hier kun je informatie aanvragen voor het volgen van de Fuji cursus.
Verzend mail voor vragen of opgeven voor cursus 

Annuleringsvoorwaarden
De annuleringsvoorwaarden die wij hanteren zijn als volgt:
 
De cursist heeft het recht de geboekte cursus per aangetekende brief te annuleren. Afhankelijk van het aantal dagen voor aanvang
van de cursus er wordt geannuleerd zijn hiervoor de volgende bedragen verschuldigd:
 
A) Bij annulering tot 56 dagen voor geboekte cursus datum 20% van het cursus bedrag
B) Bij annulering van 56 tot 28 dagen voor geboekte cursus datum 50% van het cursus bedrag
C) Bij annulering van 28 tot 14 dagen voor geboekte cursus datum 75% van het cursus bedrag
D) Bij annulering vanaf 14 dagen voor geboekte cursus datum 100% van het cursus bedrag
 
P&B behouden zich het recht om de cursus bij onvoldoende deelname tot uiterlijk 21 dagen voor aanvang te annuleren. Wij stellen je alternatieve mogelijkheden voor.
Met een Fuji camera fotograferen geeft vooral heel veel meer plezier
Patrick