Hoe goed is een Fuji camera?

Velen hebben door mij (zeggen ze) een Fuji camera gekocht. Eigenlijk komt het niet door mij maar door Guda. De dame in kwestie was de eerste die met een Fuji camera op cursus kwam. Ik wist al dat Fuji in het verre verleden waanzinnig gave technieken had toegepast, met grote en kleine pixels, maar het was nooit een succes geworden. Sterker nog, het was een grote flop. Omdat niemand de door Fuji toegepaste technieken snapte.De cursusdag dat Guda voor het eerst een “nieuwe” Fuji camera op tafel legde waren mijn ogen direct gespitst op het gene wat misschien zou gaan volgen.

En wat ik hoopte kwam er ook uit middels de inmiddels alweer bejaarde X-Pro 1. Ja, ook ik moest even heel goed kijken hoe deze wederom vernieuwende Fuji technieken het beste te gebruiken. Ik was door het bezit van een Fuji S-5 Pro al volledig bekend met het vergroten van het dynamisch bereik. van 100% tot 400% in meerdere stappen van 33%. Maar Fuji had nieuwe dingen verzonnen. Een S en een H functie onder andere. Hoe dit het best te gebruiken? Wanneer wel en niet ook nog eens in combinatie met de functie van het vergoten of verkleinen van het dynamisch bereik.

Na een week met cursisten Guda en haar camera was ik om. Ik moest en zou er ook één hebben (inmiddels liggen er al twee hier en nog meer objectieven). Het is dus niet mijn schuld dat zovelen Fuji camera’s hebben gekocht. Het komt door Guda. Ik ben alleen maar enthousiast. Enthousiasme met een kanttekening want je moet wel goed kunnen fotograferen en niet lui zijn. Je moet het wel echt willen, goed fotograferen. Anders moet je echt geen Fuji kopen!

Ook mij kostte het zeker driekwart jaar voordat ik het gevoel had de camera volledig in de vingers te hebben. Dat laatste betekent eigenlijk dat ik kan voorzien en doorzien hoe mijn foto ook echt gaat worden. Door middel van goed kijken op het display of nog liever via de EVF, de elektronische zoeker. Deze geeft een zo goed als volledig betrouwbare weergave van het gene wat je gemaakt hebt. Maar goed, driekwart jaar later had ik het gevoel en de controle. En uiteraard in JPG. De trouwe lezer van mijn blogjes kent mijn standpunt daarin inmiddels van mij.
Stacks Image 13315
En als ik het kan, kan ik het een ander ook leren. Ik heb een werkwijze ontwikkeld om een ieder ander de schoonheden van Fuji camera’s te leren ontdekken en leren te beheersen. En zo is bovenstaande foto tot stand gekomen. Gemaakt tijdens een Fuji cursus. Andre en Hans moesten deze foto van mij maken. Ik zag ze al denken: “waarom dan?” Omdat ik straks als we terug zijn in het leslokaal en bij de I-mac zitten kan laten zien hoe ongelofelijk goed een Fuji camera is. En daarom moet je bovenstaande foto van mij maken er trui halen wat erin zit. Vanuit de camera bekeken. “En mannen, dat moeten jullie een keer gezien en gedaan hebben om het vervolgens in te kunnen zien”.

Is bovenstaande foto een “wereldplaat”? Nee dat niet, maar wel een bijzondere. Hoezo dat dan? Nou kijk eens goed. Deze foto is recht tegen de zon in gemaakt. Niet de zon stiekem achter de boomstam vandaan laten komen, nee gewoon die felle zon midden in beeld nemen. Lekker pats boem en dan lekker werken met je camera instellingen. Dat heeft al plaatsgevonden bij bovenstaande foto. Resultaat was DR400, S-2, H-1. Op standje Neutral standard. Wat dat betekent allemaal? Je hebt alleen wat aan de uitleg als je een Fuji camera hebt. In ieder geval zijn het instellingen waarmee de zon zo goed als doortekend is en de zwarten niet dichtlopen.
Stacks Image 13333
De foto hierboven laat door middel van rood zien waar de hoge lichten nog uitbijten. Geen doortekening meer hebben. Je ziet dat dit slechts enkele plekjes zijn. Bedenk ook dat de rode bal (van het uitbijten) de zon is. Die bijt eigenlijk maar een heel klein beetje uit.

De blauwe kleur laat zien waar de zwarten dichtlopen. Ja, je ziet helemaal geen blauwe kleur. Dat weet ik ook. Dus dat betekent dat de zwarten nergens dichtlopen. En dat is waanzinnig knap of noem het gaaf. Normaal gesproken wanneer je donkerder gaat belichten, zeker bij dit soort tegenlicht situaties loopt het landschap helemaal dicht. Alles wordt zwart en duister. En dat is niet fraai. De RAW fotograaf gaat alles uit zijn bewerking proberen te halen, maar het kan ook fotografisch opgelost worden zoals je kunt zien. Als je maar weet wat je aan het doen bent. En waar de S en de H functie van Fuji voor dienen. Wat doet de DR functie? Wat is de invloed van kleurstanden? Hier en daar winnen en nooit kwaliteit verliezen. Ik ga niet alles uitleggen. Deels omdat ik van het cursus geven leef, en het andere deel is dat ik hiervoor een dag of drie met je bezig moet zijn voordat je dit kunt maken. En de twee dagen erna zou dit gesneden koek voor je kunnen zijn. Dit kan dus niet in een blogje van vijf minuten lezen beschreven worden.

Waarom is een Fuji camera zo goed? Nou middels dit praatje bij een plaatje probeer ik je dit een beetje te laten zien. De Fuji camera heeft een heel erg groot dynamisch bereik. Wanneer je een Fuji camera hebt is dat voor jou een enorm groot voordeel. Met vele andere camera’s kun je dit soort belichtingen niet maken.
Stacks Image 13572
Voor de volledigheid nog even het histogram erbij. Zwart stopt keurig links net aan de rand van het histogram. De hoge lichten aan de rechterkant van het histogram lopen er iets uit. Dat moet ook want anders is de zon geen zon meer in je foto. De zon moet iets uitbijten om zon te kunnen zijn in je foto. Deze uitleg laat gedeeltelijk zien waarom Fuji camera’s zo goed zijn. Ik heb het nog niet over de kleuren gehad. En ja, het is geen wereldplaat waarmee je wedstrijden gaat winnen. Het was een oefen foto voor cursisten. Nu nog even een gaaf onderwerp en dan misschien wel. De belangrijkste les is misschien wel dat je met een Fuji camera met vol tegenlicht kunt fotograferen. Zonder details kwijt te raken.

En zo kan ik deze foto afdoen als een soort patser foto. Op een subtiele wijze laten zien hoe goed jij bent en/of je camera. Jij kunt wel goed zijn, maar dan heb je ook echt wel een goede camera nodig. En daarom dus een Fuji. Voor de mensen die goed zijn, goed willen worden en hard willen werken om een mooie foto te maken.

En wanneer je nu ook naar de winkel rent om een Fuji camera te kopen? Niet mij de schuld geven he? Je hebt altijd een keuze. Ik ben alleen maar enthousiast.