Eigenaardigheden per merk en gebruikers

Het is echt waar, ieder cameramerk heeft zo zijn eigen gebruikers. Is het je nooit opgevallen? Vooral Fuji en Nikon gebruikers vertonen heel erg afwijkend gedrag. Nikon gebruikers hebben erg vaak een platte neus. En Fuji gebruikers hebben hun camera zelden in hun handen.

Je eigen fuji

Het is echt waar, ieder cameramerk heeft zo zijn eigen gebruikers. Is het je nooit opgevallen? Vooral Fuji en Nikon gebruikers vertonen behoorlijk afwijkend gedrag. Vroeger toen ik nog bij Nikon werkte stonden we gezamenlijk tijdens beurzen en tentoonstellingen heel veel glas te poetsen. Je werd er echt helemaal hor en dol van. De hele dag maar door poetsen en zemen. Later toen ik verantwoordelijk werd voor de totale digitale marketing was een van mijn eerste acties een persoon in te huren die niets anders deed dan de hele dag de glazen vitrines te poetsen. In Duitsland waren het aantal neusafdrukken op de glazen vitrines altijd het grootst. Let op: ik zeg niet dat Duitsers de grootste neuzen hebben. Nikon gebruikers zijn zo gek op het merk dat ze nooit dichtbij genoeg kunnen komen. De neuzen worden letterlijk plat tegen het glas gedrukt om het laatste/nieuwste/aangekondigde Nikon product van zo dichtbij mogelijk kunnen bekijken. De eerste neus afdruk stond steevast om 1 over 10 op het glas net nadat de beurs open was gegaan. En dat ging zo de hele dag door. Tot het moment dat je haast niets meer kon zien. Dus er moest gepoetst en gezeemd worden. Vaak door het aanwezige standpersoneel, totdat ik op het lumineuze plan kwam om er speciaal iemand voor in te huren. Niemand had zich daarvoor vrijwillig aangeboden.

Na jaren ervaring met Nikon en neuzen kan ik stellen dat Engelse neuzen het natst zijn, Spaanse neuzen geven veel schilfers en in Koln (Duitsland) zijn het er vooral heel erg veel. En let op: wanneer iemand helemaal gek is met fotografie en je weet nog niet met welk cameramerk de persoon fotografeert, kijk naar de neus. Is die plat of platter dan is het een Nikon gebruiker en is persoon veelvuldig bezoeker geweest van een Nikon stand.

Fuji gebruikers kennen een iets kortere historie. Daar het merk pas sinds kort erg populair is. Fuji gebruikers kopen en masse de nieuwste Fuji camera’s, maar gebruiken deze zelden. Ze kijken en er vooral naar en maken er foto’s van.

Je eigen fuji 2

In alle soorten en maten kom je ze tegen. Op ieder forum zie je het gebeuren; Facebook, google+, het lijkt wel of iedere Fuji gebruiker als eerste na aankoop zijn/haar nieuwe Fuji gaat fotograferen met de “oude” camera. Dat laatste denk ik althans. Misschien dat ze er direct wel twee of drie hebben gekocht, maar het is raar. Ik zie dit nooit van een Canon of Olympus camera eigenaar die net een nieuwe camera heeft gekocht. En wanneer de Fuji set wordt uitgebreid dan moet daar wederom een foto van gemaakt worden.

Fuji met flitser

Kijk dit is mijn nieuwe flitser! Kijk eens hoe mooi die staat op de camera. Ik vind het een verbazingwekkend fenomeen wat zich afspeelt op de sociale media. Psychologisch kan ik het niet verklaren. Van de Nikon gebruikers wel. Die konden gewoon niet dicht genoeg bij hun favoriete merk komen. Vandaar de natte neuzen show op de vitrines.

Bij Canon vond men dat op dezelfde beurs erg irritant. Canon gebruikers willen niet van zo dichtbij kijken. Ik zeg niet of suggereer niet omdat Canon minder goed zijn, dat staat daar los van, maar Canon gebruikers houden meer afstand. Laat ik voorzichtig zeggen dat de relatie tot de Canon is wat afstandelijker vergeleken met Nikon. En wij maar poetsen op de Nikon stand. We waren soms jaloers op de Canon mensen, die hoefden nooit te poetsen. Want zelfs glazen toonbanken waren niet veilig voor de Nikon neuzen. Die zijn laag en dus is het moeilijker daar je neus tegenaan te drukken, maar toch zaten ze er daar ook op. En dan moet je net moeten poetsen nadat iemand met een loopneus er heeft gestaan……..gedver.

Rare jongens die Nikon en Fuji gebruikers…..