Ikea is als bier zonder alcohol

De Ikea kent een grote fotolijsten, schilderijen en foto afdeling. En Ikea is zo groot en zo bekend dat je bijna je mag afvragen of er iemand in Nederland is die niets van de Ikea in zijn huis heeft. In principe levert de Ikea prima spullen en de kastjes zijn tegenwoordig een stuk beter en makkelijker in elkaar te zetten vergeleken met de tijd dat Youp probeerde Buckler en Ikea het leven zuur te maken. Of zouden dankzij Youp de kastjes beter in elkaar te zetten zijn?
Ik ben geen Youp, maar ik ga nu even zijn rol waarnemen. Ik ga even zeuren over de foto’s die te koop zijn bij de Ikea. Kennelijk gaat het hartstikke goed want iedere keer dat ik er kom worden de foto’s met lijsten groter en groter. Nu kom ik er maar 2x per jaar, dat is ook genoeg, maar des te opvallender zijn de verschillen ten opzichte van de laatste keer.

IMG_1053

Ditmaal zag ik in grote aantallen (zie foto, gemaakt met een I-Phone)) hele grote foto’s met een formaat van 1.40 meter x 1 meter. Ja, dat is groot, heel erg groot! Zo’n groot formaat schiet je niet zomaar met een kleinbeeldcamera. De fotograaf die voor de Ikea werkt of zijn foto aan de Ikea verkocht heeft wel. De foto oogt niet lekker scherp. Het origineel was te klein om verantwoord zo’n grote poster van te maken. Een klein beetje overmoedig, maar goed.

Het witte bestelautootje wat de gracht oprijdt, zelfs duidelijk te zien op de lage resolutie foto gemaakt met de I-phone, is ook al niet echt een teken van fotografische passie. Even op het juiste moment wachten totdat het autootje uit beeld zou zijn gereden was kennelijk teveel gevraagd of te lang wachten.

Nu had de fotograaf op zich nog uren de tijd om deze foto te maken. Het licht komt uit het oosten en dus is deze foto ’s ochtends vroeg gemaakt. Gaan we neuzen plakken zoals je bij mij op cursus hebt geleerd dan zie je dat de zon vol op het zichtbare oor aan de zijkant van de huisjes de boel staat te verlichten. Niet mooi. Want nu zijn de huizen die we nauwelijks kunnen zien het hoofd onderwerp. En het echte onderwerp is niet verlicht. En dat kan niet. Dat weet iedere basis cursist na 5 dagen cursus bij mij. Schiet lekker op zo met de Ikea. Ik denk nog: „ zal ik er één kopen om tijdens de cursus als voorbeeld te kunnen gebruiken. Om te laten zien hoe het niet moet?” Niet gedaan. 34,95 voor deze rotzooi is echt teveel geld.

Ja, ik voel me meer en meer een Youp worden. En ik ben nog niet eens klaar. Want de fotograaf heeft de foto te vroeg gemaakt. Hij had hier ’s middags moeten staan. Dan had hij mooi strijklicht over pandjes heen gekregen van de zon. Er komt veel meer diepte in de foto op die manier en de foto wordt veel mooier. Dan kan de Ikea er wel 69,95 voor vragen. Maar niet voor dit tafereel. Kennelijk had de fotograaf haast en is niet langer blijven wachten of ’s middags even terug gekomen om dezelfde foto te maken met mooier licht. Dat zat er niet meer in.

Zo te zien heeft Ikea hoge verwachtingen van de verkoop van deze foto. Kijk eens naar de lange rij met kant en klare lijsten met foto die staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Ik word hier echt heel erg verdrietig van. Zoveel wansmaak, zo weinig kennis en passie. Ikea gedraagt zich echt als een Buckler lul van Youp. Dit kun je gewoon niet maken. Je drinkt geen bier zonder alcohol! Koop dan ook geen foto’s bij de Ikea met slecht licht.
Het is precies hetzelfde. Een foto met slecht licht is als een biertje zonder alcohol. Het is maar dat je het weet.

En met de beste wil ter wereld weet ik er ook geen positieve draai meer aan te geven. Ik zou kunnen zeggen dat het goed is dat de Ikea fotografie bereikbaar maakt voor het grote publiek. Maar doe dat dan wel een beetje verantwoord. Met smaak en stijl. Want het grote Nederlandse publiek krijgt door dit soort werk niet een betere smaak. De hoop dat degene die dit boven de bank of eettafel heeft gehangen volgende keer iets beters en mooiers zal gaan kopen? Ik kan het me niet voorstellen. En waarom heet een foto van een Amsterdams gracht Myrarp? Zweeds voor Amsterdamse gracht?

Hou de 34,95 lekker in je zak. Ga het lekker zelf fotograferen. Doe het beter en mooier. Je weet dat je er niet eerder dan ’s middags moet gaan staan. En als je dan de mooiere foto van deze beroemde gracht hebt gemaakt gaan jullie allemaal collectief naar het hoofdkantoor van de Ikea jullie veel mooiere foto’s aanbieden. Wedden dat een van jullie het gaat lukken? Eerst even bellen en uitleggen.

Ikea heeft 12 vestigingen in Nederland. Er van uitgaande dat je foto alleen bij de Nederlandse Ikea verkocht gaat worden. Ik tel er bij de Amsterdamse vestiging al minimaal 50 stuks in het schap. Keer 12 vestigingen! Ping, dat kan best eens lucratief worden. Verkoop je foto niet voor onder de 500 euro. Iedereen moet geld verdienen, ook fotografen. Dat is mijn laatste tip.