Digitale Fotografie Vakantie

Leer écht goed fotograferen

Nikon Z50, een nieuw begin…
Patrick Mollema

Naar de komst van deze camera heb ik zolang uitgekeken. Eindelijk een serieuze tegenstander voor de Fuji camera's. Er is te weinig concurrentie op het APS-C terrein van spiegelloge camera's.

Canon doet zijn best, het wordt beter, maar is nog niet goed genoeg. Olympus deed zijn uiterste best, maar werken met een te kleine sensor en misschien valt het doek wel eerdaags voor ze. Sony focust op Full frame zoals Fuji op APS-C focust. Dan blijft er eigenlijk nog maar 1 merk over en dat is Nikon.

Nikon doet over het algemeen pas wat als de aantallen serieus genomen kunnen worden. Okay, ze zijn een heel klein beetje enorm laat. Te laat? Nee dat denk ik niet. Ze leggen een basis neer voor een goede en gezonde toekomst. Canon en Sony zullen ook nog moeten gaan volgen.

APS-C is niet te negeren. Voor 90% van de fotografen is APS-C meer dan genoeg. Alleen een professional heeft af en toe echt Full frame nodig. Het hangt ervan af wat en hoe groot het geprint moet gaan worden.
Stacks Image 16

Beeldformaat en prijs

De Nikon Z50 is de eerste echte goede APS-C camera van een andere fabrikant dan Fuji. Fuji had het tot nu toe makkelijk. Iedereen richt zich op de Full frame markt behalve Fuji en Sony met haar 6000 serie. Tot nu toe was het nog makkelijk voor Fuji. Full frame zal het APS-C in de nabije toekomst erg moeilijk gaan maken. De prijzen zullen door de druk van boven verder gaan zakken van beide beeldformaten. Nu is er al een in de vorm van een Nikon Z5 een full frame te koop die minder kost dan een APS-C Fuji. Ze zullen moeten gaan reageren.

De Z50 is een goed voorbeeld. Fuji vraagt tot nu toe voor haar vlaggeschip de X-T4 het bedrag van 1599 euro. Nikon komt nu de markt op met de zeer agressieve prijs van 799 euro. En na een weekje de camera te hebben getest in de handen van een cursist zeg ik nu alvast dat de Z50 net zo goed is, heel voorzichtig. Ik heb geen vergelijking test gedaan. Ik ben immers cursus aan het geven. Ik heb wel een fotografisch geheugen. En ik weet precies wat elk merk kan en niet kan. Ik weet waar de grenzen liggen en mogelijkheden zijn. En dus zeg ik heel voorzichtig dat de Nikon Z50 net zo goed is als de Fuji X-T4. Ik zou wel durven te schrijven dat hij beter is de laatste Fuji's. In ieder geval qua bouw kwaliteitIk, degelijkheid maar ook qua beeldkwaliteit. Maar dan moet ik nu met een vergelijkende test gaan komen en dat kom ik niet. Daar heb ik geen tijd voor. Dus nu ga ik ook niet schrijven dat de Nikon beter is, maar ik denk het wel. In ieder geval wel wat betreft prijs.

Het allereerste wat mij opviel toen de cursiste met de Z50 aankwam is het oude gevoel wat je bij de eerste Fuji camera's ook had. "Ach wat lekker klein en schattig" Dat kun je van een X-T4 niet meer zeggen of denken. Die is toch wel behoorlijk fors geworden. Net een man op leeftijd die steeds zwaarder wordt. De Nikon Z50 heeft het hoge aaibaarheid gehalte van de oude X-Pro 1. En de prijs is de helft! En dat laatste is best wel pittig het verschil. Beter of niet, maar wel voor de helft van de prijs.
Stacks Image 230
Dynamisch bereik

Dat is groot. Hoe groot? Ik denk 13 stops. Wat hoog zou zijn voor een APS-C sensor. De pixels zijn immers een stuk kleiner. DXO labs heeft deze camera gek genoeg nog niet getest maar het zou mij niet verbazen als gegokte waarde eruit zou komen. Bovenstaande foto is daar een klein bewijs van. Een oefening voor de cursisten om licht en donker allebei goed te belichten. Dat valt niet mee. Een wit paard is niet echt wit en mag dus zeker niet uitbijten en in het zwart heb ik het liefst nog wat doortekening. De cursiste heeft in deze voorbeeld foto gekozen voor wat vlakkere kleuren. Nu was het ook erg vlak. Na wekenlang geen regen is de grond echt wel geel en bruin. Dus dat klopt wel. De paarden zijn iets aan de gele kant, dat komt doordat de cursiste een iets hogere K waarde heeft gekozen. Een iets warmere witbalans. Het was ook erg warm tijdens deze middag dat ze de foto nam. Met een kleine contrast aanpassing en een lage ADL (Active D Lighting) heeft ze deze foto gemaakt. Een hele lastige om te maken. Het geeft aan waartoe de Nikon Z50 in staat is. Met relatief groot gemak grote contrasten overbruggen.

De foto is gemaakt met de belachelijk goede en goedkope Z DX 50-250mm F/4 - 6.3 VR. Daarover komt later een aparte test. Waar ik het wel over wil hebben is dat de diameter van de lensopening net zo groot is als die van de Full frame Z serie. En dat is echt bizar interessant. Daar gaat Nikon zoveel punten mee scoren.
Stacks Image 128
Hoe groter het gat, des te makkelijk en rechter kan het licht naar binnen vallen. Je ziet in de bovenstaande goed dat de diameter van het bajonet gelijk is aan die van de Full frame Z camera's. Objectieven kunnen dan ook probleemloos door elkaar gebruikt worden. Ondanks dat er een aparte DX en FX lenzen lijn is. Die van DX is nog heel erg klein, er zijn maar twee lenzen op dit moment van schrijven. Daar heeft Fuji echt een voordeel. Maar een FX lens kan ook zo op een DX Z50 camera. Geen enkel probleem.
Stacks Image 232

Hoe groter het gat… des te beter

Een mooie vergelijkende foto voor de Z5 en de Fuji X-T30. Je ziet hoeveel groter de bajonet vatting is. Het lijkt wel twee keer zo groot. De bovenstaande foto heb ik even gepikt van mirrorlesscomparison website. Het grote voordeel van een grotere bajonet vatting is dat het licht rechter door kan gaan. De voordelen hiervan zul je vooral in de hoek van je foto terug vinden. Veel scherper, maar ook in het midden.

Nu maar hopen dat Nikon snel meet meer objectieven gaat komen voor de Z DX lijn. Maar middels een FTZ adapter kun je bijna alle oude Nikon lenzen ook gewoon gebruiken. En ook de FX Z lenzen. Maar…. als je eenmaal hebt gezien hoeveel mooier de Z lenzen zijn rechtstreeks aangesloten op de Z50 in dit geval dan wil je niets anders. Je oude lenzen gebruiken is eigenlijk geen optie meer. Zoveel beter, mooier en scherper. En dat allemaal door de grotere bajonet vatting. De grootste op de markt. In de tijd dat ik nog voor Nikon werkte waren we daar ook altijd mee bezig. Hoe groter de gaten, van wat dan ook, des te beter. Nikon is het een paar jaar kwijt geweest, maar ze hebben het weer opgepakt en zetten de concurrentie hiermee op een grote achterstand. Ook voor wat betreft de toekomst van de spiegel loze systemen.
Stacks Image 234
Scherpte:

Hierboven een 100% vergroting van de Nikon Z50. Draadloos flitsen met de camera. Licht van achteren en even flink uitvergroot. Dit is scherpte. Echte scherpte. En dat met een 399 euro zoom tele lens. Het is echt super goed.
Stacks Image 236
160% vergroot met dezelfde lens. De scherp stelling van de cursiste lag hier iets meer op de voorkant van het onderwerp en daardoor is het nog beter te zien. Vooral bij de twee rechter blaadjes. Super strak en over het gehele beeld zijn geen lensfouten waarneembaar. Nou zegt dat niets over de camera maar wel over de lenzen. En ja camera's beoordelen is vaak vergelijken. Daar ontkom ik niet aan. Fuji is scherp, maar dit is zoveel scherper. Zonder de typerende wormpjes die je vaak in de Fuji ziet als je de foto gaat opblazen.
Nadelen:
Met een Fuji is het leuker spelen dan met een Nikon camera. Met een Fuji kun je nog veel meer instellingen kiezen en maken. Dat is bij Nikon gewoon minder. Maar wel heeft de Nikon altijd standaard aan boord een Active D Lighting en dat heeft Fuji weer niet. Zwart minder zwart maken middels de S functie is heel wat anders dan zwart meer laten doortekenen middels ADL. Ze hebben allebei hun charme en voordelen. Ik wou dat er een camera was die het allebei had. Hmmm, die is er wel en die heet Olympus. Laat die nou net in zwaar weer zitten. Het is toch ongelofelijk he? In zwaar weer omdat ze lang geleden de verkeerde beeld sensor hebben gekozen. En alles naar beneden gaat komen. APS-C gaat de onderkant van de markt worden en Full frame het nieuwe normaal. Het is waardeloos voor Olympus en straks ook Fuji. Maar er is hoop.

APS-C gaat instap camera niveau worden. Wel lekker goedkoop straks. En allemaal spiegelloos wat echt grote voordelen geeft. Denk aan een live histogram, in zonlicht toch goed je laatst gemaakte foto goed kunnen beoordelen door de zoeker heen.

Fuji moet haar prijzen laten zakken naar het niveau waar Nikon nu zit met de Z50. Er is geen keuze. Alleen al omdat ik het nu schrijf en het ook andere mensen is opgevallen. Dat dit toch wel eens een game changer zou kunnen worden. En het zal met de tijd nog 2 a 3 honderd euro goedkoper worden. Mark my words. Full frame gaat zeer snel vanaf 1000 euro kosten. De markt is bijna op dit punt. Nog twee jaar en dan zijn we daar. En dan is de fotografische markt weer helemaal terug op het punt waar digitale fotografie ooit begon. In een tijd dat het heel slecht ging met de verkopen. En daarna volgde 25 bloeiende jaren door middel van digitale fotografie met wel vele slachtoffers. Er zijn zoveel merken weggevallen. Zonde.

Dit was een klein geschiedenis lesje en een stukje toekomst beeld, maar ik was bezig met de nadelen van de Nikon Z50.
Stacks Image 161
Voordelen:
Een histogram wat klopt. Wat een verademing wederom. En Wederom direct de vergelijking met Fuji en dit keer ook met de Sony @6000 en @6300. Daarin kloppen de histogrammen niet. Binnenin de Nikon wel. Een groot voordeel. Zo moet het.

De grotere grip aan de voorkant van de Z50 is ook een belangrijk voordeel. Hij houdt gewoon lekkerder vast. Ergonomisch zit het gewoon op zijn Nikons lekker in elkaar. De beeldkwaliteit is echt bespottelijk goed voor zo weinig geld. En dat met hele goedkope en gewone lenzen uit het tot nu toe nog "te" kleine assortiment van de Z DX lenzen lijn. De goede objectieven moeten nog uitgebracht worden.

En dan nog de extra instellingen zoals andere merken ze niet kennen. Het lokaal contrast, daar kun je zulke leuke dingen mee doen.
Deze twee instellingen zijn te vinden onder verscherping werken weer samen met de functie lokaal contrast. Je kunt er de meest gekke en bizarre foto's mee maken. Rimpels hoeven niet meer perse een probleem te zijn. Die kun je een heel eind weghalen. Door:
  1. Laag lokaal contrast
  2. Lage verscherping
  3. Laag verscherping midden bereik.

Lokaal contrast is erg leuk om mee te spelen. Om een foto een totaal andere uitstraling te geven. Maar verder fine tunen met verscherping en vooral verscherping midden bereik maakt je foto's nog aparter of mooier.

Kortom ook met de Nikon valt heel wat te spelen. Minder met belichting instellingen vergeleken met een Fuji, maar meer met scherpte en zachtheid. Zie hieronder de twee voorbeelden. En uiteraard komt alles weer rechtstreeks uit de camera. En wil je echt hiermee leren spelen dan kom je maar lekker weer op cursus bij mij.
Stacks Image 203
Stacks Image 206
Bij de linker foto heb ik niets gedaan. Dat is gewoon een foto op standje neutraal en alle instellingen op 0. De rechter foto is nog steeds standje neutraal, maar nu staan alle contrasten en verscherpingen ongeveer op maximaal. De zachte versie laat ik even weg. Dat sloeg nergens op bij dit onderwerp. Een zachte telefoon????? En zacht Beton????
Resume:

Als het aan mij ligt dan gaat de Z50 een echte game changer worden. Een zeer goede camera voor slechts 799 euro. Deze kun je niet vergelijken met een Fuji X-T30, maar wel met een X-T4. Die heeft weliswaar 4 miljoen pixels meer, maar dat zie je niet in de praktijk.

Ik ga deze camera iedereen aanbevelen wanneer men een goede camera wil kopen en niet zoveel geld heeft. Inclusief twee Ninon Z DX lenzen, te weten de 16-50 mm en de 50-250mm lens kost een complete set je slechts 1249 euro. Dat is relatief heel weinig geld voor zoveel beeldkwaliteit. Een Fuji X-T30 met 18-55 mm lens kost ook 1249 euro, maar dan mis je wel een heel groot bereik na de 55 mm. En een X-T30 voelt kwalitatief niet aan als een Z50. Dit is dus alleen op op prijs vergeleking. Een Canon RP kost 1099 euro, maar dan heb je nog geen lens wel wat meer pixels. Maar weer een lager dynamisch bereik. En kent ook niet het voordeel van een zeer grote bajonet vatting met een zeer groot gat.

Dat laatste is waar Nikon de punten scoort. Grote gaten, de lens nog dichterbij de beed sensor kunnen krijgen. Minder afstand tussen de lens en de beeld sensor leidt tot minder fouten. En licht wat nog meer rechtdoor haar gang kan gaan.

De plussen
• Groot dynamisch bereik
• Heel erg scherp
• Een kloppend histogram
• Live histogram
• Mooie betrouwbare kleuren en goed af te regelen
• Degelijke bouwkwaliteit
• 11 beelden per seconde voor wat het waard is….
• Hoge Iso waarden gebruiken, geen enkel probleem

De minnen
• Soms lastig om mee te werken in grijze omstandigheden, je houdt dan teveel belichting speelruimte over!
• Beeld sensor reiniging is niet aanwezig, oeps… grote fout Nikon!
• Geen ingebouwde beeld stabilisatie, kan ook niet voor dit geld
Resumé:
De beste camera die je kunt kopen voor relatief weinig geld. Ik denk dat dat Nikon met deze camera en/of lijn de fotografische wereld op zijn grondvesten gaat doen laten schudden. Iedereen die mij het zal vragen zal ik deze set aanbevelen.

Voor alle duidelijkheid: Ik heb geen enkel belang bij Nikon, Fuji of welk andere camera merk dan ook. Ik schrijf dit omdat ik het wil schrijven en jou als lezer wil helpen met een goede keuze te maken. En ben je het er niet mee eens… het is gewoon mijn mening! Relativeer als je het er niet mee eens bent. Helaas moet ik dit er inmiddels bijschrijven. Sommige lezers zijn helaas niet zo vergeving gezind.
Prijs:
Beeldkwaliteit:
Kleuren:
Dynamisch bereik:
Draadloos flitsen:
Bouw kwaliteit:
Prijs kwaliteit verhouding:
10.0
9.0
9.0
9.0
9.5
8.5
9.5
Beoordeling 9.5