Digitale Fotografie Vakantie

Leer écht goed fotograferen

Sony Alpha 7 MK III, nagenoeg de beste
Patrick Mollema
Relatief gezien komen er weinig cursisten bij mij op cursus met een Sony camera. Vandaar dat ik niet veel kan schrijven over Sony. Best gek eigenlijk als je af en toe markt cijfers ziet.

Misschien dat er na deze test daar verandering in gaat komen. Want het gaat het een hele positieve test worden met slechts één of twee minpuntjes. Of laat ik het verbeterpunten noemen.

Stacks Image 122
Recentelijk kreeg ik weer een aantal mails na geschreven tests dat men mij te negatief vind. Ja, sorry mannen als je het er niet mee eens bent. Sorry dat ik anders tegen dingen aankijk dan de rest van de schrijvende of vloggers wereld. Ik kijk nu eenmaal anders naar camera's en accessoires dan dat iedereen doet. Ik leg de lat ook hoger. Ik ga dus niets aanpassen in mijn manier van schrijven. Dus stop met zeuren. Ik doe het op mijn manier en daar heb ik mijn ogen veel meer aan dan de Amerikaanse boys die met alle winden meewaaien. Omdat ze ervan moeten eten. Uiteindelijk is dan iedere camera fantastisch ook al was het een week ervoor of een week erna ineens anders. maar daar heeft mijn doelgroep voor wie ik schrijf helemaal niets aan. Ik onderbouw het ook tijdens mijn lessen en neem van mij aan, dat lang niet altijd iedereen dat even leuk vind. Maar ik laat het ze zien, of ze ontdekken het zelf en zien in wat ik lang geleden al schreef. Maar dan weet ik ook meestal wel een truc om de problemen van een camera heen te fotograferen. Het blijft niet alleen bij constateren. Ik bied ook oplossingen.

Ik kan geen test schrijven en zeggend at een camera geweldig is en dan kom je bij mij op cursus en dan opeens blijkt die helemaal niet zo goed te zijn. Wie staat er dan voor paal? Ik toch! Dus negatieve mailers, lees dan lekker mijn testen niet dan hoef je je ook niet aan mij te storen.

Dus als ik nu ga schrijven dat de Sony @7 MKII een hele goede camera is, dan is dat ook zo. Eerlijkheid gaat altijd twee kanten op!

Sony is heel hard bezig om zich aan de top van de camera markt te vestigen. Het is ze toch gelukt in een jaar of 10 tijd. Heel knap. ik had dat niet verwacht. De grote kracht van Sony zit in het leveren van beeldsensoren aan derden. Dus als een andere fabrikant een camera verkoopt, verdient Sony er ook nog steeds aan. Een hele slimme strategie. Over de beeldsensor in de Alpha 7 MKIII ga ik niet al teveel schrijven. Die is gewoon heel erg goed. Net zoals in een Nikon Z6. Ik zie weinig verschillen. Het is aan de fabrikant wat ze doen met de Sony beeldsensor. Nikon doet er wat anders mee dan Sony. Maar de verschillen zijn klein. En dan bedoel ik qua beelden die eruit komen rollen.
Stacks Image 126
Bovenstaande foto gemaakt door cursiste Lia is hard werken. Het is een behoorlijke tegenlicht situatie en ik leer in mijn cursussen aan de cursisten alles uit de camera te halen. Lia heeft voor het maken van deze foto veel gedaan met haar belichtingstijd, ze heeft de Kelvin waarde gekozen, contrast wat verlaagd omdat het een tegenlicht situatie is en ook nog wat DRO gebruikt. DRO is Dynamic Range Optimalisation. Een functie de helpt om de zwarten wat meer doortekening te laten behouden. Dus de boom en motor laten nu in bovenstaande sterke tegenlicht situatie nog steeds doortekening zien. En nu niet schrijven dat dit een laag contrast opname is. Dat is dan een compliment voor de cursist die dit gemaakt heeft. Dat je middels je camera instellingen en de mogelijkheden die de Sony @7MKII biedt de foto kan laten lijken alsof een een makkelijk overbrugbare licht situatie was.

Is het een wereldplaat?
Nee, dat niet, maar deze foto laat wel heel goed zien wat er fotografisch mogelijk is met de @7 MKIII. De beeldsensor heeft een zeer groot dynamisch bereik en daarmee kun je extra gaan spelen in moeilijke licht omstandigheden. Zonder dat meteen alle donkere partijen dichtlopen of hoge lichten totaal uitbijten. Dus na een paar minuten spelen met de Sony camera was dit het eind resultaat. Kan gedaan van Lia en een goede foto voor mij om te gebruiken in deze test. Deze foto zegt veel over de mogelijkheden en speelruimte van de @7 MKIII. De kleuren zijn wat valer, maar dat zijn de keuzes die de cursiste heeft gemaakt. Schiet wat je mooi vind leer ik iedereen. En niet pas tijdens de nabewerking gaan nadenken wat voor een foto je nu eigenlijk had willen maken. Fotograferen doe je met een camera en niet met een bewerkings programma.

Oh nee… nou doe ik het weer. Staat straks weer de mail inbox vol met mails dat ik weer negatief doe. Nee mannen, fotograferen doe je met een camera en niet achter de computer. Punt uit! Klaar! Anders heeft het kopen van een hele goede camera namelijk geen zin. Hoe betere de camera, des te makkelijker het fotograferen wordt. Met een slechte camera gaat dit lastiger en moet je misschien wel eerder naar software grijpen om nog bepaalde problemen op te lossen. Met een Sony @7 MKIII hoeft dat niet en mede daarom is het zo'n goede camera. Het dynamisch bereik is fantastich groot en als je dan ook nog heerlijk met de instellingen in je camera gaat spelen als contrast, kleurstanden, verzadiging, DRO en Kelvin waarde kun je vanuit de camera elke foto maken die je van tevoren maar kunt bedenken.

Bovenstaande foto is in de kern een hele moeilijke foto om te maken. En kijk eens hoe vanuit de camera de hoge contrasten met gemak overbrugt werden.
Stacks Image 174
Deze foto is veel makkelijker te maken (omdat het licht veel vlakker is). Lia heeft voor iets meer kleuren gekozen en een kleine DRO aanpassing gedaan voor de zwarte partijen bij de donkere bomen. Prima plaat van een beginnende herfst. Door de lange droge zomer en de laatste paar weken veel regen is momenteel het gras een soort lentegras. Zo enorm groen. Heel veel meer kleur kon Lia niet in de foto stoppen. Dan werd het gras echt gifgroen. En dat is raar voor gras in de herfst, want dan is gras altijd oud groen of vaal groen.
Let ook op de achterliggende partij in de foto. Daar is het wat blauwer. Komt door de afstand die in de foto zit. Het moet daar ook wat blauwer zijn. En voorin in de foto is het wat warmer. Kwestie van de juiste Kelvin waarde kiezen. En natuurlijk blijft er altijd een stuk interpretatie, maar met sommige natuurwetten heb je gewoon wel rekening mee te houden wil de foto een beetje geloofwaardig overkomen.
Stacks Image 128
Bovenstaande foto ziet er gaaf uit. Het is alles behalve de werkelijkheid. In werkelijkheid was het namelijk heel grauw en flauw. Dus wederom vanuit de camera volop met de instellingen aan de slag, ik ga niet weer het hele rijtje opnoemen en net zolang doorgaan totdat je de foto hebt zoals je die wilt maken. Doe je niets dan krijg je het onderstaande. En dat wil je niet! Dat is namelijk standje standaard, niets doen aan je belichting, spotmeting en meer veel gemaakte aanname's, hoe een foto te maken. Wel een mooi luchtje trouwens zo.
Stacks Image 144
Nu even genoeg foto's laten zien, nu even de echte hardware bespreken.


De bediening:


Ik ben geen Sony fotograaf en moet dus altijd weer even wennen aan de Sony bediening. Went snel en is goed te vinden na een paar keer zoeken. Meerdere knoppen kun je zelf van een gewenste functie voorzien en ik blijf dat een groot voordeel vinden van systeem camera's. Dat is echt wel een nieuwe richting in de fotografie sinds een tijdje. Knopjes vind ik af en toe wel een beetje klein, maar zijn goed te bedienen.

LCD een EVF:
Hier zijn wel wat verbeterpunten aan te geven. Ik heb tot nu toe geen enkele systeem camera gezien waarbij beide schermen aan elkaar gelijk te krijgen zijn. Zolang dat niet zo is blijft bij mij altij de vraag openstaan, welk scherm moet ik geloven? Ik fotografeer op smaak en ga dus af op wat ik zie op mijn scherm. Eén van de twee moet waar zijn. Het liefst allebei. Bij Sony is dit best aardig in orde, maar niet perfect, maar dat is het bij Nikon ook niet en Fuji maakt er een potje van. Al hoewel de Fuji wel weer als voordeel heeft dat je ook de verzadiging van je EVF kunt aanpassen. En dat kan de Sony @ MKIII niet. En dat was wel nodig, maar hij kan het niet. Jammer.

Verder heeft de @7MKIII een aanpassing mogelijkheid voor het EVF qua helderheid van +2 tot -2. Die schaal is te klein. Die schaal moet 2x langer zijn. Dus van +4 naar -4. Zodat je de helderheid van het EVF preciezer kunt afstellen. Dat moet Sony aanpassen en verbeteren. Ik bedoel, dit is onder andere de reden dat een systeem camera koopt. Dat je nagenoeg precies kunt zien wat je gaat maken of wat je gemaakt hebt. Echter, geen enkele fabrikant heeft dit nog op orde.

Histogram en hoge lichten schermen:

Het tweede verbeterpunt voor Sony. En voor de rest van de camera is alles goed of geweldig. Ik ga echt niet alles bespreken. Hier geen opsommingen, maar gewoon feiten en constateringen. Die er echt toe doen als je goed wilt fotograferen.

Mijn Fuji heb ik aan de wilgen gehangen omdat al jaren het histogram niet klopt. Bij de Sony is dit prima in orde. Het histogram mag wel wet groter worden weer gegeven, dat zou fijn zijn en niet altijd gelijk met een rood groen en blauw histogram erbij. Dat hebben we helemaal niet nodig. Gewoon een lekker groot histogram. Maar het aller belangrijkste, hij klopt in de Sony @7 MKIII. En dat is ontzettend belangrijk voor precies belichten.

Helaas laat de Sony bij het hoge lichten scherm steekjes vallen. Die staat al te knipperen terwijl er nog niets aan de hand is. Jammer en totaal niet nodig. Geef mij 20 minuten op de technische afdeling van Sony en het is goed. Het is echt zo te verhelpen. Dus hopen dat mijn opmerkingen gelezen worden en men dit in de toekomst even snel verhelpt. Hebben alle Sony camera bezitters er ook profijt van. Moet kunnen middels een firmware update.

De enige die op dit punt echt beiden in orde heeft is Nikon. Canon mirorless kan ik niet beoordelen want die heb ik nog niet voorbij zien komen. Maar Canon kennende zal dat ook wel in orde zijn.

En verder heb ik helemaal niets op of aan te merken op de Sony camera. Prachtige camera, groot dynamisch bereik. Mooie objectieven lijn, duur, maar de andere merken zijn ook duurder aan het worden. Goed werkend beeldstabilisatie. En ga zo maar door.
De Full frame Sony @7 MKIII staat in mijn top twee van camera's. Dat is een hele prestatie. Daar kom je niet zomaar. Prijs is en blijft een hoop geld, maar vergeleken met de Nikon Z6 is hij wel goedkoper. De Nikon wint het bij mij op enkele punten, maar niet op beeldkwaliteit. Die is wel gelijk aan elkaar. Nee, de verschillen zit meer in de betrouwbaarheid van het lcd en EVF scherm, hoge lichten scherm die betrouwbaarder is van de Nikon. En de zoeker van de Nikon is een stuk groter als je er doorheen kijkt. Of verbeeld ik me dat nou?

De plussen
  • Goede beeldkwaliteit
  • Groot dynamisch bereik
  • Goede instellingen witbalans
  • Goed draadloos flitssysteem
  • Goed werkend stof reductie systeem
  • Goed histogram
  • Gave scherpte en al dat soort zaken, maar dat kun je ook terug vinden in test van derden
 
De verbeter punten (klinkt toch minder negatief?)
  • Zoeker vind ik wat aan de krappe kant
  • EVF moet nauwkeuriger ingesteld kunnen worden
  • Hoge lichten scherm laat te vroeg uitbijters zien terwijl dat niet zo is
  • Sony flitsschoen, kom nou eens met de standaard flitsschoen! Maakt het leven zoveel makkelijker. Voor iedereen!
Resumé:
De beste camera van Sony die ik tot dusver gezien heb. In mijn persoonlijke top twee.
Prijs:
Beeldkwaliteit:
Kleuren:
Dynamisch bereik:
Draadloos flitsen:
Bouw kwaliteit:
Prijs kwaliteit verhouding:
8.5
9.5
9.0
9.9
7.5
8.5
8.5
Beoordeling 9.0