Digitale Fotografie Vakantie

Leer écht goed fotograferen

Fuji camera cursus

In mijn ogen is Fuji met haar camera’s en objectieven één van de beste en meest vooruit strevende camera merken. Zelf ben ik ook inmiddels al lang een enthousiaste Fuji gebruiker. Vele cursisten hebben na mij ook een Fuji camera erbij gekocht of zijn zelfs volledig overgestapt.

Fuji camera’s en objectieven zijn heel erg goed, maar het is niet makkelijk om het onderste uit de kan te halen met een Fuji camera. Kopen is één, maar om eruit te halen wat erin zit…. dat is een lastiger verhaal. Als je hulp zoekt kan ik je daarbij helpen. Middels de enige cursus die ik geef speciaal gericht op één camera merk, Fuji. Waarom alleen voor Fuji? Omdat er bij alle modellen in de X series er zoveel meer mogelijk is vergeleken met de camera’s van andere merken. Het is anders en het werkt anders. En dat vraagt ook om een andere denk- en werkwijze.

Je kunt dit zelf gaan proberen uit te zoeken, maar het is gecompliceerd als je alles wilt gebruiken en echt mooie foto’s wilt maken met je Fuji camera. Er zijn zoveel variabelen. Je bent dan minimaal maanden bezig en misschien kom je er wel helemaal niet uit. Dat zou heel erg zonde zijn want dan is je investering voor niets geweest en haal je niet de aparte Fuji kwaliteit eruit. Als je niks doet met je Fuji camera gebeurt er ook niets. Je zult er echt voor moeten werken.

Omdat ik al sinds de Pro-S5 met onder andere Fuji fotografeer heb ik al jaren een zeer effectieve manier van fotograferen ontwikkelt met de Fuji camera’s. Stap voor stap je foto opbouwen door middel van camera instellingen die tot andere resultaten leiden.
Stacks Image 103
Stacks Image 108
Stacks Image 110

Wat ga je leren over de Fuji camera?

  • Belichten in T, M of A stand
  • - De aparte Fuji kleuren en de daarbij horende kleurstanden Negative High, Negative standard, Velvia, Standard, Classic chrome of Acros
  • - DR 100-200-400% gebruik, wanneer en waarom?
  • - De S en H knoppen, unieke functies alleen bij Fuji, maar wanneer gebruik je ze en waarom en hoe? Hoe kun je het uiterlijk van de foto ermee aanpassen
  • - Gebruik van live histogram, hoe te gebruiken, waar op te letten en rekening houden met fouten in de Fuji camera
  • - EVF/OVF of LCD scherm gebruiken
  • - Scherpstellen en de specifieke instellingen
  • - Heel veel sfeer fotograferen
  • - Perfecte belichtingen maken
  • - En verder gaan we voort op wat je al geleerd hebt tijdens de basis cursus
  • - Dit alles zonder gebruik van foto bewerking programma’s

En uiteraard gaan we gedurende de cursusweek veel fotograferen. Net als bij de andere cursussen zullen we weer gaan werken volgens het principe; leren - doen - nabespreken. In mijn ogen de enige juiste manier om echt te leren fotograferen en je Fuji camera goed leren te beheersen. Vaak zullen we in landschap, architectuur, portret en straatfotografie gaan oefenen. Het programma kan gewijzigd worden als de groep samenstelling laat zien dat er ook duidelijke en overeenkomstige andere interesses zijn. Alles zal erop gericht zijn dat je na een week je camera echt hebt leren kennen en weet wat er mee mogelijk is. En dat je echt hebt leren fotograferen.

Ik heb net al een beetje aangegeven dat het fotograferen met een Fuji camera anders is en complexer. Ook lijkt het of het leuker is te fotograferen met je Fuji camera vergeleken met andere camera merken. Ik kan het niet precies benoemen, maar iedereen die ik ken en met Fuji fotografeert denkt er hetzelfde over. De Fuji camera’s zijn erg goed, maar ze zijn nog niet perfect om alles mee te fotograferen. Er zitten ook zeker minpunten aan de Fuji camera's. Ik leg je ze uit, laat je ze zien en zo kun je ermee leren omgaan.

De gehele cursus zal er in JPG gefotografeerd worden. Geen RAW! Het is maar vast dat je het weet. Wie een Fuji koopt en in RAW gaat fotograferen snapt niet waarom hij/zij een Fuji heeft gekocht.
Stacks Image 130
Flitsen
Flitsen en Fuji is lang een hele slechte combinatie geweest. Inmiddels is daar verandering in gekomen. Vanuit Fuji zelf is het nog steeds niet heel sterk, maar andere merken als Cactus en Nissin hebben de weg geopend voor mensen die ook willen kunnen flitsen met hun Fuji camera. Zowel in de studio als draadloos met reportage flitsers.

In principe is deze cursus niet per definitie inclusief draadloos flitsen. Dat hangt af van de deelnemers en de groep samenstelling . Als er interesse is pas ik het cursus programma aan om één of twee dagen te gaan flitsen. Wanneer je interesse hiervoor hebt geef dit dan duidelijk aan tijdens het aanvragen van de cursus. Dan kunnen wij daar rekening mee houden. Ook ten aanzien van de eventuele groep samenstelling.

Voor goed flitsen heb je in mijn ogen nodig qua flits apparatuur:

Fuji flitsen manier 1:
  • Minimaal 2x Cactus v6 versie II
  • Je kunt dan gebruik maken van je oude Nikon of Canon flitser. (zie Cactus flitser lijst voor lijst compatibel flitsers)
  • Dit is de goedkoopste oplossing.

Fuji flitsen manier 2:
  • Twee keer een EX-F500 flitser kopen van Fuji.
  • Kost twee maal 449 euro.Is een dure oplossing. Deze raad ik echt af.

Fuji flitsen manier 3:
  • Nissin Air R (zender)
  • Nissin i40, i60 flitser.
  • Deze optie heeft niet echt mijn voorkeur
Stacks Image 132
Voor wie is de cursus?
Je kunt alleen deelnemen aan de Fuji camera cursus wanneer je eerder de basis cursus hebt gevolgd bij Digitale Fotografie Vakantie.

Wat heb je nodig voor een Fuji curusus?
• Fuji camera X-serie camera’s
• Een objectief
• Een degelijk camera statief
• 8GB geheugenkaart of groter
• Flitsspullen zoals aangegeven hierboven als je ook wilt leren flitsen in combinatie met je Fuji camera.

De cursusprijs is 650,- euro per week per persoon. Dit is inclusief lunch, exclusief verblijf kosten.
Het maximale aantal cursisten is vier deelnemers.
De cursus gaat door bij een deelname van minimaal twee cursisten. Anders behouden wij het recht om de cursus te annuleren of te verplaatsen.

Hier kun je informatie aanvragen voor het volgen van de Fuji cursus.
Verzend mail voor vragen of opgeven voor cursus 

Annulering voorwaarden
De annulering voorwaarden die wij hanteren zijn als volgt:
 
De cursist heeft het recht de geboekte cursus per aangetekende brief te annuleren. Afhankelijk van het aantal dagen voor aanvang
van de cursus er wordt geannuleerd zijn hiervoor de volgende bedragen verschuldigd:
 
A) Bij annulering tot 56 dagen voor geboekte cursus datum 20% van het cursus bedrag
B) Bij annulering van 56 tot 28 dagen voor geboekte cursus datum 50% van het cursus bedrag
C) Bij annulering van 28 tot 14 dagen voor geboekte cursus datum 75% van het cursus bedrag
D) Bij annulering vanaf 14 dagen voor geboekte cursus datum 100% van het cursus bedrag
 
P&B behouden zich het recht om de cursus bij onvoldoende deelname tot uiterlijk 21 dagen voor aanvang te annuleren.
Wij stellen je alternatieve mogelijkheden voor.
Stacks Image 124
Stacks Image 126