Digitale Fotografie Vakantie

Leer écht goed fotograferen

Vervolg cursus

Deze cursus is alleen te volgen voor cursisten die de basis cursus bij ons hebben gevolgd. Waarom schrijf ik dit zo specifiek?

Iedere keer weer blijkt tijdens de vervolg cursus dat cursisten die geen basis cursus hebben gevolg niet kunnen meekomen tijdens de vervolg cursus. Het maakt ook niet uit of je afgestudeerd bent als fotograaf aan St. Joost, of tweedejaars foto academie, fotovakschool, of aan een andere opleiding bezig bent. Iedere keer weer bleek het niveau van deze vervolg cursus te hoog om in te kunnen stromen vanaf andere opleidingen.

De manier waarop ik lees geef is anders completer, veeleisender, verfijnder, kritischer en praktischer dat eerder genoten opleiding zoals hierboven beschreven niet aansluiten waar we hiermee aan de gang gaan tijdens een vervolg cursus.

Wat ga je leren tijdens de vervolg cursus?

Tijdens de vervolg cursus gaan we dieper in op nog betere belichtingen maken en sferen kunnen neerzetten. Eerst gaan we weer terug naar de basis en technisch gezien 100% goede foto's maken. Wanneer je dit onder de knie hebt verlaten we dit technische pad weer snel. Je wilt dat anderen en jijzelf natuurlijk je gemaakte foto's mooi vinden. Heel vaak zijn 100% technische goede foto's ook saaie foto's. Technische perfectie roept veelal geen emoties op. Het is net als met boeken, cd’s en films. Technisch is het soms perfect, maar waar is de emotie? 
 
Het bovenstaande kan mensen afschrikken. Die denken of zeggen: " ik wil geen technische kennis hebben maar gewoon mooie foto's maken". Daarvoor is controle en kennis van techniek nodig. Sfeervolle en technisch perfecte foto's kunnen pas gemaakt worden als je de techniek onder controle hebt, kent en snapt. Daarmee kun je de sfeer in een foto bepalen. Beetje lichter, beetje donkerder, kleuren en contrasten onder controle, witbalans aanpassen en zo ontstaat stapje voor stapje de perfecte foto precies zoals jij het in gedachten had voordat je begon met de opname te maken.
De techniek en camerakennis worden op een luchtige manier gepresenteerd en aangeboden zoals je al gewend was tijdens de basis cursus.  
Het maximale aantal cursisten is net zoals bij de basis cursus vier personen. Dit laatste is omdat wij graag kwaliteit en persoonlijke begeleiding willen bieden en met meer dan vier cursisten is dit niet mogelijk. Het gaat om kwaliteit! En dat kan alleen als we rustig en gericht met slechts enkele mensen een week lang ergens naar toe kunnen werken. Hierdoor hoef je mijn tijd met slechts drie anderen te delen. Vragen kunnen altijd beantwoord worden en je hoeft nooit lang te wachten op een antwoord.
Stacks Image 36
Stacks Image 45
Aantal zaken die behandeld worden tijdens de vervolg cursus:

  • Histogram beoordelen
  • Nog scherper leren belichten
  • Contrasten beheren tijdens fotograferen
  • Kleuren beheren tijdens fotograferen
  • Belichting speelruimte creëren door contrast aanpassing
  • Witbalans nog beter en verfijnder leren instellen en beoordelen
  • Licht en schaduw
  • De zin- en onzin van RAW fotografie
  • Flits techniek
  • Flitssynchronisatie tijden
  • HSS/ FP
  • Licht opstellingen
  • ABC licht
  • Licht verlengen
  • Neuzen plakken
  • Hoek van inval is hoek van uitval
  • Reflecties controleren en maken
  • Verder uitbouwen van je fotografische trukendoos
  • Klein beetje beeldbewerking met Photoshop CS, PSP software, Capture NX, Lightroom
  • Invul flitsen
  • Flitsen op locatie
  • Flitsen in studio
  • Sfeer leren bepalen met draadloze flitsfotografie
  • En veel fotograferen!!!
De onderwerpen die we gaan fotograferen zijn naar keuze. Na deze week hou je er een overzichtelijke syllabi aan over. Alles wat gedurende de week besproken en geleerd is staat hierin beschreven.
Wat heb je nodig voor de vervolgcursus?
• Digitale spiegelreflex camera
• Groothoek objectief
• Tele objectief
• Statief
Stacks Image 43
Wat heb je nodig per merk:

Canon camera gebruikers: Het flits systeem van Canon is niet zo compleet als die van Nikon. Met alleen een losse flitser ben je er niet.
Behalve de camera heb je nodig:
• Speedlite 580 of een 430 EX
• Speedlite transmitter ST-E2 of ST-E3 (zonder transmitter kun je de cursus niet volgen)
  • Of een ander trigger systeem van Cactus, Youngnuo of Nissin
• Statief (bijvoorbeeld Calumet MF 6065 + Swivel
• Camera Statief
• 8 oplaadbare batterijen voor in je flitser plus een batterij lader

Nikon bezitters zijn het makkelijkst af met het CLS lighting systeem. Afgezien van je camera heb je verder nodig:

• SB-600/700/800/900 of een SB910
• Nikon 5000 en 5100 bezitters dienen twee Nikon flitsers te hebben of een SU-800 en een Nikon flitser ( SB700, 800, 900/910)
  • Of een ander trigger systeem van Cactus, Youngnuo of Nissin
• Je Nikon digitale camera
• Statief ( bijvoorbeeld Calumet MF 6065 + Swivel
• Statief
• 8 oplaadbare batterijen plus een batterij lader

Olympus camera gebruikers: Het Olympus flits systeem is een toonbeeld van eenvoud en compleetheid. Behalve je Olympus camera heb je nodig:

• Flitser FL50R of de FL20R
• Statief ( bijvoorbeeld Calumet MF 6065 + Swivel
  • Of een ander trigger systeem van Cactus, Youngnuo of Nissin
• Camera Statief
• 8 oplaadbare batterijen

Sony camera gebruikers Ook het Sony flits systeem werkt fijn en goed. Je hebt geen extra accessoires nodig. Wat je wel nodig hebt is:

• HVL-F58M of de HVL-F42M
• Statief ( bijvoorbeeld Calumet MF 6065 + Swivel
  • Of een ander trigger systeem van Cactus, Youngnuo of Nissin
• Camera Statief
• 8 oplaadbare batterijen plus een batterij lader

Pentax camera gebruikers hebben het onderstaande lijstje nodig. Mensen die fotograferen met de al wat oudere K10 D en de IST D hebben twee van de onderstaande flitsers nodig, omdat de genoemde camera's met één flitser niet draadloos kunnen flitsen.

• AF-540 FGZ of de AF 360 GFZ
• Statief ( bijvoorbeeld Calumet MF 6065 + Swivel
  • Of een ander trigger systeem van Cactus, Youngnuo of Nissin
• 8 oplaadbare batterijen plus een batterij lader

En verder heb je nog nodig:
• Memory stick, externe harde schijf of een extra geheugen kaart om na afloop van de cursus alle foto’s van jou op te zetten

Na deze week hou je er een overzichtelijke syllabi aan over. Alles wat gedurende de week besproken en geleerd is staat hierin beschreven.

Cursus prijs 1 week € 650,- p.p.

De cursus is inclusief les en lunch op cursusdagen op onze domaine. De verblijfskosten zijn niet inbegrepen in de cursusprijs. Het maximaal aantal deelnemers is vier personen. Voor meer informatie over de mogelijkheden kijk op www.pebru.nl
 
Wat heb je nodig voor de  basis cursus?
• Digitale spiegelreflex camera of een systeem camera
• Groothoek objectief
• Tele objectief
• Statief
• Memory stick of externe harde schijf om na afloop van de cursus alle foto’s van jou op te zetten
• Stevige schoenen

Hier kunt u informeren naar de mogelijkheden voor het volgen van de cursus:
Verzend mail voor deelname over de vervolg cursus


Annulering voorwaarden
De annulering voorwaarden die wij hanteren zijn als volgt:
 
De cursist heeft het recht de geboekte cursus per aangetekende brief te annuleren. Afhankelijk van het aantal dagen voor aanvang
van de cursus er wordt geannuleerd zijn hiervoor de volgende bedragen verschuldigd:
 
A) Bij annulering tot 56 dagen voor geboekte cursus datum 20% van het cursus bedrag
B) Bij annulering van 56 tot 28 dagen voor geboekte cursus datum 50% van het cursus bedrag
C) Bij annulering van 28 tot 14 dagen voor geboekte cursus datum 75% van het cursus bedrag
D) Bij annulering vanaf 14 dagen voor geboekte cursus datum 100% van het cursus bedrag
 
P&B behouden zich het recht om de cursus bij onvoldoende deelname tot uiterlijk 21 dagen voor aanvang te annuleren.
Wij stellen je alternatieve mogelijkheden voor.