Meer is altijd een hoger contrast
Een klein lesje. Misschien weet je het al en misschien ook wel niet. En als ik het zo schrijf klinkt het zo logisch. probeer het altijd in je achterhoofd te houden wanneer je aan het fotograferen bent.
Hoe meer je op een foto erop zet of laat zien, des te hoger het contrast van de foto zal zijn. Nou dat was het. Okay misschien toch nog maar even wat uitleg.
Het heeft niet zo zeer met klein kijken te maken, maar het komt wel op hetzelfde neer. In dit kleine lesje maak ik gebruik van een landschap als voorbeeld.
Hoe meer je op een foto erop zet of laat zien, des te hoger het contrast van de foto zal zijn. Nou dat was het. Okay misschien toch nog maar even wat uitleg.
Het heeft niet zo zeer met klein kijken te maken, maar het komt wel op hetzelfde neer. In dit kleine lesje maak ik gebruik van een landschap als voorbeeld.
Vandaag was ik ook weer bezig met een heel groot weids landschap. Kilometers breed en ver. Er was zoveel te zien. Ik pak dan het gedeelte, ik concentreer mij erop, waarvan ik vind dat het 't mooiste of opvallendste is. En dat was de bovenstaande foto. Vrij makkelijk te maken. Als je weinig doet met je belichting komt er ook weinig uit.
Bovenstaande onderwerp is niet bepaald een hoog contrast onderwerp. Het histogram hield aan beide kanten veel ruimte over.
Bovenstaande onderwerp is niet bepaald een hoog contrast onderwerp. Het histogram hield aan beide kanten veel ruimte over.
Wanneer ik niets had gedaan dan zou ik met een bovenstaand histogram thuis zijn gekomen. Dat is niet om aan te gluren. Dus ter plekke ben ik met al mijn instellingen aan de gang gegaan om de bovenstaande foto te maken. Nee, niet te nemen, maar te maken. dat is een groot verschil. Onder ander het contrast moest omhoog. Want en geen wit en geen zwart, het ziet er niet uit.
De meesten doen dit in de nabewerking, ik doe het ter plekke. En een ieder die van mij les heeft gehad ook. Nogmaals een foto maak je, je neemt geen foto. Dan krijg je het bovenstaand histogram als eindresultaat. Dat wil je niet. Kijk maar naar de foto hieronder die bij het halve histogram hoort.
De meesten doen dit in de nabewerking, ik doe het ter plekke. En een ieder die van mij les heeft gehad ook. Nogmaals een foto maak je, je neemt geen foto. Dan krijg je het bovenstaand histogram als eindresultaat. Dat wil je niet. Kijk maar naar de foto hieronder die bij het halve histogram hoort.
De verschillend tussen de twee foto's komen voort uit puur en alleen camera instellingen. En ja, ik ben ook gaandeweg nog wat verder ingezoomd. Nog dichter op het onderwerp wat ik mooi vond. Dat is dan weer wel klein kijken.
Het voordeel van klein kijken is dat je het jezelf veel makkelijker maakt. Hoe minder er op de foto staat, des te lager het totale cotrast in de foto zal zijn. Of omgekeerd. Zet er meer op en het totale contrast zal altijd hoger zijn. Ik houd liever wat ruimte over in mijn histogram zodat er nog wat te spelen valt met de camera instellingen. Om de gemaakte foto iets meer een eigen touch mee te kunnen geven.
Het voordeel van klein kijken is dat je het jezelf veel makkelijker maakt. Hoe minder er op de foto staat, des te lager het totale cotrast in de foto zal zijn. Of omgekeerd. Zet er meer op en het totale contrast zal altijd hoger zijn. Ik houd liever wat ruimte over in mijn histogram zodat er nog wat te spelen valt met de camera instellingen. Om de gemaakte foto iets meer een eigen touch mee te kunnen geven.
In bovenstaande foto moet je gaan zoeken waar mijn uiteindelijk onderwerp zat. Zo klein heb ik gekeken, maar daarmee het mijzelf een ook stuk makkelijker gemaakt. Bovenstaande foto is een mega hoog contrast foto. Hier is met de Nikon alles al aan gedaan om het zo goed mogelijk de camera uit te krijgen. Contrasten verlaagd, omdat ze zo hoog waren, ADL toegepast (Active D lighting), maar dit wordt niet echt lekker zo. Okay ik sta recht tegenover de zon in te fotograferen. Dat is waar. En dat doe ik nogal vaak. Dan komt er tenminste lekker wat diepte en dynamiek in het landschap.
Maar als bovenstaande foto het maximale is wat ik uit de camera kon halen (landschap totaal) dan is het niet goed genoeg. Het contrast is gewoon te hoog. En hoe goed camera's ook zijn tegenwoordig, dit soort onderwerpen kunnen ze nog lang niet aan. Goede camera's halen wel 14 stops dynamisch bereik, maar voor dit soort foto's heb je ongeveer 20 stops dynamisch h bereik nodig. En die zijn er niet.
Kortom leuk geprobeerd, maar dit gaat het niet worden. Niet als ik zo ten opzichte van het licht ga staan. En ten aanzien van licht, lees mooi licht, doe ik geen concessies. Het moet mooi licht zijn. Dus dan zit er nog maar één ding op, kleiner gaan fotograferen. Er minder opzetten. waardoor ik een foto overhoud waar ik het totaal contrast wel te lijf kan gaan.
Het totale landschap is een manier van fotograferen waarbij je alleen maar bezig bent om dingen te "redden" of onder controle te krijgen. Het voelt als dat je constant bezig met terug te trekken of noem het terrein verliezen. dat geeft een negatief gevoel. Niemand wil verliezen. De foto die ik als eerste in deze les liet zien is een foto die ik kan aanvallen. Door kleiner te fotograferen, er minder op te zetten, dus een lager contrast, kan ik attaqueren met mijn instellingen. Er iets eigens van maken. Spelen met het te maken beeld.
En daar zit het grote verschil. Hoe minder je erop zet, des te lager het contrast. En dan heb je meer mogelijkheden om wat toe te voegen aan de foto. En dat is heel wat anders dan de hele tijd bezig te zijn met hoe kan ik de foto nog een beetje toonbaar maken omdat je er eigenlijk teveel opzet.
Maar als bovenstaande foto het maximale is wat ik uit de camera kon halen (landschap totaal) dan is het niet goed genoeg. Het contrast is gewoon te hoog. En hoe goed camera's ook zijn tegenwoordig, dit soort onderwerpen kunnen ze nog lang niet aan. Goede camera's halen wel 14 stops dynamisch bereik, maar voor dit soort foto's heb je ongeveer 20 stops dynamisch h bereik nodig. En die zijn er niet.
Kortom leuk geprobeerd, maar dit gaat het niet worden. Niet als ik zo ten opzichte van het licht ga staan. En ten aanzien van licht, lees mooi licht, doe ik geen concessies. Het moet mooi licht zijn. Dus dan zit er nog maar één ding op, kleiner gaan fotograferen. Er minder opzetten. waardoor ik een foto overhoud waar ik het totaal contrast wel te lijf kan gaan.
Het totale landschap is een manier van fotograferen waarbij je alleen maar bezig bent om dingen te "redden" of onder controle te krijgen. Het voelt als dat je constant bezig met terug te trekken of noem het terrein verliezen. dat geeft een negatief gevoel. Niemand wil verliezen. De foto die ik als eerste in deze les liet zien is een foto die ik kan aanvallen. Door kleiner te fotograferen, er minder op te zetten, dus een lager contrast, kan ik attaqueren met mijn instellingen. Er iets eigens van maken. Spelen met het te maken beeld.
En daar zit het grote verschil. Hoe minder je erop zet, des te lager het contrast. En dan heb je meer mogelijkheden om wat toe te voegen aan de foto. En dat is heel wat anders dan de hele tijd bezig te zijn met hoe kan ik de foto nog een beetje toonbaar maken omdat je er eigenlijk teveel opzet.
Dezelfde foto overigens ook nog zo goed mogelijk geprobeerd te maken met de Fuji camera. Zie resultaat hierboven. Met de Fuji is het iets makkelijker omdat er meer functies inzitten waarmee je de te maken foto nog beter naar je hand kunt zetten. Maar wat je hier ziet, dat was het dan wel ongeveer. Mede met de DR functie kan ik de hoge lichten iets makkelijker controleren, maar is het mooier geworden? Nee dat niet. Het is alleen iets makkelijker met een Fuji dan met een Nikon camera.
Daar ging deze les echter niet over, ik dwaal teveel af. De les is en blijft, hoe meer je in het beeld plaatst des te hoger wordt het totale contrast. Probeer er eens aan te denken de volgende keer dat je fotografeert. Maak het jezelf wat makkelijker.
Daar ging deze les echter niet over, ik dwaal teveel af. De les is en blijft, hoe meer je in het beeld plaatst des te hoger wordt het totale contrast. Probeer er eens aan te denken de volgende keer dat je fotografeert. Maak het jezelf wat makkelijker.
Het voorbeeld in dit lesje was met een landschap. Je begrijpt wel dat dit voor andere soorten fotografie precies hetzelfde is.