Digitale Fotografie Vakantie

Leer écht goed fotograferen

Cameranu.nl of Kamera Express?

Koop liever bij een goede fotowinkel dan bij een slechte. Een relaas van een avontuur om een hele dure camera te kopen.


Schermafbeelding 2021-09-18 om 17.50.19

Voor mijn werk moet ik, nee ik zeg het verkeert, ik wil naar next level. Niet omdat de klanten het vragen, maar gewoon omdat ik weet dat het kan. Alleen daar heb ik wat anders voor nodig. Een Hasselblad wel te verstaan. Voor mijn flitsfotografie wordt dan het grote voordeel dat als ik ga ik flitsen tot aan een 1/2000 ste seconde nooit meer flitslicht verlies naar mate mijn sluitertijd sneller wordt ingesteld. 100% flitslicht blijft 100% flitslicht. Dat terwijl ik wel gewoon de omgeving lichter of donkerder kan maken. En dat kan alleen met Hasselblad omdat die een centraal sluiter heeft. De technische uitleg kan nog verder gaan, maar hier laat ik het even bij.

Na weken prijzen, beschikbaarheid en winkels te hebben bestudeerd nam ik geheel tegen mijn gewoonte in telefonisch contant op met Kamera Express Capelle aan de IJssel. Ik heb er nog nooit wat gekocht omdat de winkel op een of andere manier me niet echt aanspreekt. Logisch als je er nooit wat koopt zou je zeggen. Maar wat ik nu meemaakte….

Om 9 uur 's ochtends begon ik te bellen met het service nummer van Kamera Express. Na anderhalf uur en diverse malen opnieuw bellen kraag ik eindelijk een mens aan de telefoon. Na anderhalf uur!!! Maar eerst de ervaring anderhalf uur lang iedere 7 minuten te horen te krijgen dat er niet genoeg telefonische medewerkers beschikbaar zijn en dat je maar een bericht in moet spreken. Dan zullen we je zo snel mogelijk terugbellen. Ik moet nu twee weken later nog steeds gebeld worden. Maar de aanhouder wint want ik wil vandaag de camera kopen, want morgen rijd ik weer terug naar Frankrijk. En ik weet dat alles op voorraad ligt in Capelle, maar toch eerst even voor de zekerheid bellen. Ik heb nog meer dingen te doen.

Ik: Hallo je spreekt met Patrick Mollema. Ik wil zometeen naar jullie vestiging in Capelle rijden want ik wil daar de Hasselblad 907X kopen. Kun je even voor mij checken of die daar op voorraad ligt?

Kamera Express: Hoe heet die camera?

Ik: Hasselblad

Kamera Express: Zou u dat kunnen spellen?

Ik: H-A-S-S-E-L_B-L-A-D…..

Kamera Express: Nee die kan ik niet vinden.

Ik: Hoe kan dat nou? Hij staat bij jullie in de winkel in Capella, al jullie andere winkels hebben hem niet staan en hij staat ook gewoon op jullie website als voorradig.

Kamera Express: Nou ik kan hem niet vinden hoor. Ik zie wel dat we een Canon 1DX Mark II hebben.

Ik: Nee ik vraag om een Hasselblad 907 X-II Dat is iets heel anders.

Kamer Express: Ja maar ik kan hem echt niet vinden, alleen een Canon camera met X-II

Ik: Weet je laat anders maar gewoon lekker zitten (ook de anderhalf uur bellen in beschouwing genomen) Als ik moet gaan uitleggen wat je in de winkel hebt en wat ik wil kopen voor heel veel geld, maar je kunt het niet eens vinden… en het gaat mij heel veel geld kosten, dan geeft mij dat geen enkel vertrouwen dat ik bij het juiste adres ben. (ik had echt al spijt dat ik ze gebeld had)

Kamera Express: Oh ja ik zie hem staan. Maar hij staat niet hier. Hij staat bij ons in het magazijn. Maar ik kan er wel voor zorgen dat hij over 2-3 uur in de winkel staat en dan krijg je een mailtje.

Ik: Ik loop op straat in Hilversum en kan hier mijn mail niet checken. Dus geef me even een belletje…. dat lijkt mij een stuk handiger want die mail ga ik nooit bekijken en ontvangen vandaag. ( toon nog even wat geduld, probeer het althans)

Kamera Express: Ja dat is goed dat gaan we doen. We zullen bellen als de Hasselblad in de winkel in Capelle staat.

Ik laat maar even weg in het verhaal dat er ondertussen ook nog de verkeerde Hasselblad werd doorgegeven door de medewerker van Kamera Express. Een totaal ander model met een objectief erbij. Ik laat het maar weg anders wordt het verhaal nog langer. Eigenlijk kwam er geen eind aan.

Ik zeg tegen babs op straat. Wat een ongelofelijke sukkels daar zeg. Wat een chaos moet het daar zijn. Weet je wat we doen? We stappen zo in de auto en rijden op de bonnefooi naar Urk. Bij Kamera Express kan dit op deze manier nooit goed komen, dat voel ik aan mijn water. We rijden zometeen maar Cameranu.nl

Daar koop ik normaal gesproken veel van mijn spullen, altijd online vanuit Frankrijk. En dat gaat altijd goed ook al bouw je online niet echt een persoonlijke band op. Babs was het met mij eensen daar gingen we. Op weg naar een nieuwe camera en met die camera nog veel meer mijn uitkomst van mijn beelden kunnen bepalen. Ons spaarzame vrije tijd in Nederland opofferend om een camera op voorraad en een ander iets niet op voorraad eventueel te gaan kopen.

En hoe anders is het dan ineens bij cameranu.nl Een oase vergeleken met die andere winkel van vanochtend. Even wachten in de winkel totdat je geholpen gaat worden, maar dan staat er ook iemand. In de persoon van William na eerst met Carla te hebben gesproken. William was meedenkend, adviserend, dingen uitzoeken die ik specifiek wil, beseffende dat ik op dat moment hele specifieke en specialistische vragen stel. Waarvan ik niet verwacht dat welke winkel verkoper in Nederland dan ook meteen daarop een antwoord kan geven. Dus als iemand iets niet weet dan wordt het direct op- of uitgezocht. Het was zelfs zo specifiek dat er direct met Hasselblad gebeld werd.

Hoe zit dit, hoe zit dat…. en hoe lossen we dat op? Welke vraag ik ook stelde, het werd op-of uitgezocht of meegedacht over een alternatief. En nog steeds wilde ik dat de aanwezige nieuwe verpakking dicht bleef. Want als die doos eenmaal opengaat dan kunnen ze hem niet meer als nieuw verkopen. Met een Fuji X-T3 is dat niet zo'n probleem maar met een Hasselblad wel. Stel dat ik op het laatste moment nee zeg, dan zitten zij met een geopende doos. De volgende geïnteresseerde zal meteen voor 500 euro gaan pingelen. Nee, dat wilde ik ze niet aandoen. Foto winkels hebben het al lastig genoeg.

Schermafbeelding 2021-09-18 om 17.52.17

Maar door al het uitzoekwerk wat al gedaan was, was het voor mij wel zeker eigenlijk dat ik hem zou gaan kopen. Hier en nu bij Cameranu.nl. En toen kon de doos eindelijk open om te kijken of dat voor mij belangrijke kabeltje standaard in de doos zat waarmee ik moet kunnen synchroniseren naar de Godox flits trigger toe. Dat is een hele aparte aansluiting die ik in ieder geval nergens kan vinden.

En ja, die zat erin. Dat kon men op de winkelvloer nooit weten, want hoe vaak verkoop je een Hasselblad? Niet vaak in ieder geval. Dus veel tijd om er ervaring mee op te doen is er niet. Dat is overigens wel een schrikbarend beeld van de Nederlandse fotobranche.

Calumet, van oudsher een Hasselblad specialist, heeft niets op voorraad. Dat geeft toch te denken. Kamera express, het schijnt dat ze voorraad hebben maar ze kunnen het alleen niet vinden. En het staat zeker weten niet in de winkels. Het moet eerst uit een centraal magazijn komen. En ik snap veel. Je kunt niet alles in iedere winkel hebben staan. Maar was Kamera Express niet de winkel die ervoor gezorgd heeft dat veel papa en mama winkels niet meer bestaan? In hun drang naar schaal vergroting en door met de prijzen te stunten? De probleemwinkels werden met groot plezier voor een appel en een ei overgenomen door Kamera Express. Er zijn nu dus veel minder winkels en de winkels die er zijn hebben minder assortiment in de breedte en diepte. Alleen met de populaire spullen zijn aanwezig. Het aanbod in de winkels is smal geworden.

Een gespecialiseerde Hasselblad verkoop winkel is er niet meer in Nederland. Vroeger had je nog Minderman in Den Haag en zo waren er nog wel meer winkels. Foto Schweitzer heeft ook nagenoeg niets op voorraad. Kortom we hebben als foto consumenten aardig de winkels leeg gehaald. Er is geen ruimte meer voor welke winkel dan ook en hoe groot ook (voorbeeld Kamera Express) om dit soort spullen op voorraad te houden. De marges zijn te dun en wij kopen teveel op prijs. Maar dat roep ik al dertien jaar. Het heeft niet geholpen helaas. En ja, Kamera Express neem ik dit ook kwalijk. Zij moesten zo nodig zo groot worden en kijk wat ervan gekomen is. Ze zijn groot, maar het is er niet beter op geworden.

Gelukkig zijn er nog wel fotowinkels waar je heel goed wordt geholpen. Ik breek dus hierbij een lans voor Cameranu.nl.
Ga er eens heen, koop er eens wat. Mooie winkel, kundige verkopers en ze zetten die stap extra die soms nodig is als ik bijvoorbeeld langskom met hele specifieke vragen. Door de extra moeite die ze hebben genomen hebben ze wel een peper dure camera kunnen verkopen. Er zal in de toekomst nog meer Hasselblad spul moeten volgen als ik weer hard gewerkt en gespaard heb. Als ik ze bel vanuit Frankrijk (Godox flits spullen, Epson inkt cartridges, foto papier en ga zo maar door) het is altijd goed en erg vriendelijk, wie ik ook aan de telefoon krijg. Als er een keer wat fout gaat dan is het met een enkel belletje opgelost. Ja, ook bij hun komt er wel eens een fout voor. Dat is logisch. Er werken mensen.

Na deze ervaring koop ik nu echt alleen nog maar bij Cameranu.nl Ze hebben mijnklanten trouwheid gewonnen. Ook al zijn soms de prijzen van bijvoorbeeld Godox flitsers in Frankrijk lager. En dat komt niet door de 1% lager btw tarieven in Frankrijk. De prijzen liggen vaak lager in Frankrijk. Maar een verzending uit Urk gaat vele malen sneller dan een verbinding vanuit Dijon in Frankrijk! Uit Urk heb ik het binnen maximaal vier dagen binnen. Vanuit Frankrijk altijd meer dan een week. En Kamera Express? Ja die hebben ook al een winkel in Frankrijk. Althans een Fanstalige website. Je snapt wel dat ik daar niet zal kopen.

Als klap op de vuurpijl krijg ik een week na thuiskomst krijg ik ineens een mail van Kamera Express of ik nog geïnteresseerd ben om de Hasselblad te komen bekijken. Hij ligt er nog steeds. Na een week! Die eerste mail dat hij in de winkel klaar zou liggen is nooit verzonden, gebeld ben ik ook nooit, maar gelukkig krijg ik wel een herinnering mail. Wil je het nog bekijken in de winkel?

Ik heb een keurige mail terug gezonden met dit hele verhaal in het kort. Ook daarop heb ik uiteraard weer geen reactie gekregen. Terwijl ze daar toch hun voordeel mee zouden kunnen doen. Kennelijk interesseert het ze helemaal niets. Zelfs geen dank je wel voor het feit dat ik nog de tijd voor ze neem na z'on slechte ervaring met ze.

Ik zeg koop lekker bij Cameranu.nl. Goede mensen in de winkel en aan de telefoon. Uitgebreid assortiment. Prijzen zijn markt conform en ze doen wat ze moeten doen meer dan goed. En als ik iets of iemand aanbeveel dan zegt het wel wat. Ik ben daar altijd erg voorzichtig mee. Cameranu.nl verdient mijn aanbeveling en jouw volgende aankoop.